Про сутність зла, його місце в житті і душі людини, про боротьбу добра і зла йдеться в романі В. Стайрона «Вибір Софі». Щоразу ніби концентричними колами рухається думка письменника, а центром її залишається питання про зло, що зачаїлося в людському серці, про його витоки і про боротьбу добра і зла... І щоразу з більшою чи меншою художньою переконливістю Стайрону вдається показати соціально-історичне коріння зла і складний механізм боротьби людини з ним не тільки у навколишньому світі, а й у собі.
У романі «Вибір Софі» («Sophie's Choice», 1979) письменник виступає зрілим і самобутнім митцем. У цьому творі Стайрон намагається зробити історію виміром сучасності. Але звертається до ближчих до нас часів — до Другої світової війни. Розповідь у романі ведеться від імені Стінґо — вже визнаного митця (образ дуже близький авторові), котрий згадує вирішальний для його життя епізод молодості (Нью-Йорк кінця 40-х pp., куди приїхав він, провінціал із Півдня, щоби спробувати стати письменником). І зустріч з тими, хто так відчутно вплинув на його розуміння світу, життя, суспільства, людини — із молодою полькою Софі та її другом і благодійником Натаном.
Шизофренік Натан — образ цікавий. Якоюсь мірою він уособлює всю Америку — країну, що втратила глузд, позбулась реального уявлення про світ, не може збагнути основних законів життя. Провідною темою в романі стає сюжет, пов'язаний із Софі, саме через її образ Стайрон намагається передати співвітчизникам-американцям, які ніколи не бачили війни зблизька, страждання, пережиті населенням Європи, завдані фашизмом та його системою концентраційних таборів, впорядкованої служби смерті і знущання над людиною. Адже польська красуня Софі пройшла через Дахау, де її, матір, примусили вирішувати, кого з її дітей одразу ж відправити в газову піч.
Уже сама по собі ця лінія роману надзвичайно цінна для американської літератури: майже в жодному з творів американських письменників не відображено європейську війну (за винятком «Молодих левів» І. Шоу та «Бойні № 5» К. Воннегута), ніхто не описував жахів і страждань народів поневоленої Європи.
Та просте відтворення моменту історії народів не було метою Стайрона. Він вишукує коріння явища зла. Творчість письменника стосується і соціальних, і політичних причин виникнення і поширення фашизму, але тільки незначною мірою. Вирішальний акцент робиться на іншому. Письменникові-гуманісту видається - моральним тлом того, що сприяє розвитку фашизму, є нехтування окремою людською особистістю, що найбільшою мірою виражається в Америці через расизм, рабовласництво, такі значимі для хлопчика з Півдня. Складним шляхом, обравши масштабом людської особистості історію Софі, Стайрон намагається вписати свою країну в контекст всесвітньої історії, усвідомити її шлях, її сьогодення через заглиблення у вселюдські процеси.
Тільки до самого кінця роману, наповненого самими різними сюжетними поворотами, в яких автор як би пропонують дати відповідь на питання - «А який вибір правильний? А чи права Софі? »... Узявши книгу у відділі обслуговування документами іноземними мовами читач дізнається, ЩО Софі вибрала насправді…
Панчук Тетяна
|