Трегуб Г. Леопольд аравійський / Г. Трегуб // Український тиждень. – 2015. – № 33/34. – С. 56-59.
Станом на кінець ХІХ – початок ХХ століття у Львові, на вулиці Пекарській, 31, мешкала заможна єврейська родина – Ківа (Кароль) Вайсc та Малка (Амалія) Вайсc. Перший був сином ортодоксального рабина міста Чернівці Беньяміна Вайсcа. Друга – донькою єврейського банкіра Менделя Фейґенбаума.
2 серпня 1900 року в родині народився син. Його назвали Леопольдом.
Лише нещодавно у Львові з’явився культурний центр його імені.
Світ, особливо мусульманська його частина, знає
Мугаммеда Асада
як журналіста, соціального критика, реформатора, перекладача, політичного теоретика, мандрівника й поліглота. Це видатний ісламський учений і богослов, що переклав Коран англійською, розробивши до нього оригінальні тлумачення. А ще він безпосередньо багато доклався до становлення Саудівської Аравії та розбудови незалежного Пакистану, в якому прагнув утілити модерні ідеї мусульманської правової держави. Нині пам’ять про цього діяча потроху повертається на українські терени.
У дитинстві, яке минуло у Львові, Леопольд Вайсс дістав комплексну світську та релігійну освіту, вивчивши з домашніми педагогами іврит і арамейську мову, а також Талмуд і Танах, розумівся на Мішні й Гемарі.
Окрім німецької, польської, ідиш Леопольд знав українську.
1914 року, підробивши документи (додавши до свого фактичного віку два роки), під несправжнім прізвищем він пішов до австрійської армії, щоб воювати на фронтах Першої світової.
Після війни родина Вайссів переїхала до Відня, де Леопольд вступає до університету, відтак два роки вивчає філософію та історію мистецтв, однак полишає це заняття задля журналістики.
Леопольд Вайсс потрапляє до Відня епохи сецесії, де панують ідеї Фройда, Вітґенштайна, Герцля, Малера, Клімта, додекафонія Шенберґа, Берґа й Веберна. Майбутній перекладач Корану, а тоді ще простий студент більше часу проводить не в університетських аудиторіях, а в міських кафе, де затято сперечається про модний тоді психоаналіз і аналітичну філософію.
Вельми можливо, що Леопольд Вайсс так і не став би Мугаммедом Асадом, якби в його житті не збіглися два важливі моменти. Йдеться про зацікавленість Frankfurter Zeitung політичними перипетіями Близького Сходу, до якої додалося ще й те, що Вайсс мав близьких родичів, котрі переїхали до Палестини.
Йому судилося стати ісламським релігійним мислителем і політиком, причетним до долі як тих держав, що виникли в Аравії та на Близькому Сході.
1926 року Леопольд Вайсс повертається до Берліна, де читає лекції в Академії геополітики. Того самого року він приймає іслам у берлінській мусульманській громаді й дістає нове ім’я — Мугаммед Асад.
Асад порушує абсолютно нову для себе тему створення мусульманської правової держави.
Про більш детальніші факти з біографії відомого діяча ісламського світу можна дізнатися із журналу «Український тиждень» №33/34 за 2015 рік.
Підготувала
Н. Юшкова
|